söndag 14 maj 2017

Stora sjötullen

Jag har ägnat helgen åt att preparera sommarens festligheter och detta genom att gå på shibori kurs på Långholmen och sova i cell på Kronohäktet.

I Kronohäktet ägnade jag mig åt att vira ihop lakan som sedan skulle färgas. Det kändes som en passande aktivitet.

I varje fall ... på Långholmen bodde barnens ana Carl Gustaf Ludvig Kjellberg och var tullare där på 1840-talet. Och mycket riktigt hittade jag ett hus där som hette Stora Sjötullen. Väl att märka ligger alltså Långholmen i Mälaren så den tull som togs upp där var förmodar jag samma typ av tull som togs upp vid Hornstull, Norrtull och Roslagstull ... alltså samma avgift för att transportera in varor till Stockholm vare sig det var till lands eller vatten.

Någon skrift där på Långholmen menade att tullandet tog slut ca 1850 så han var kanske siste tullaren där. Samtidigt fanns i alla fall åtminstone delar av fängelset, exempelvis spinnhuset var där ända sen 1700-talet.

Barnen Kjellberg lär ha beskrivit sin barndom på vackra Långholmen rätt entusiastiskt. Exempelvis Isidor Kjellberg var alltså född där och barn till en av alla de husfruar herr Kjellberg hade.

Som sagt, huset "Stora Sjötullen" kan man se på kortet nedan och det ser ju på inget sätt omöjligt ut att det faktiskt är det hus som CGL bebodde med alla sina barn och damer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar