fredag 26 maj 2017

Sörbytorp - Wrangelsberg ...

Jag tror jag börjar närma mig lösningen på gåtan med Carl Gustaf Ludvig Kjellbergs far och det lutar alltså allt mer åt att det är Henning Wrangel och ingen annan. Men jag har fortfarande ett (och kanske kan jag få till något ytterligare) DNA-prov som jag väntar på för att ännu mer försäkra mig om att det är rätt.

Indicier ... 1) givetvis Nils Wohlins släktutredning
2) Namnet Carl Gustaf Ludvig ... trolige farfars förstanamn, pappas andranamn och farbrors tredjenamn.
3) Att han inte har sin pappas efternamn
4) Faddrar ... farfar o farmor med på dopet
5) Boplats ... att han växte upp 11 km från farfar o farmors Wrangelsberg och 24 km från Ovesholm däremot 119 km från "pappa" och mamma på Sperlingsholm.
6) Giftemål ... med Karl XIV oäkta dotter

Och det troliga beviset ... DNA

... och nu undrar man ju ... hur kunde CGL ha så många kvinnor och uä barn utan ... till synes ... konsekvenser? hade han "beskyddare" från släkten?

Om det nu var så att arrangemanget att han växte upp hos sin morbror för att vara rätt nära sin farfar och farmor kan man ju tycka att det var lite gulligt ändå. De fick ju inga andra barnbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar