torsdag 31 mars 2016

Foton från förr :) Farmors farmor och hennes förfäder.

Just precis nu har jag fått några foton från min farmors familj och hem och dessutom ett kort av min farmors farmor Maria Johanna Henriksdotter (gift Kurkkio). 1835-1890. Hon var förmodligen från Junosuando.

Om allt stämmer så blev hon alltså bara 55 år. (Det känns ju lite märkligt när jag själv har passerat den åldern, men jag tycker att hon ser ut som en söt liten kvinna).




Jag tror inte att jag har skrivit om hennes förfäder för det var lite oklart för mig hur de hängde ihop, men nu ska jag göra ett litet försök. (Och hoppas som vanligt att det stämmer).

Hennes far var Henrik Henriksson Kemi 1788-1850 ifrån Junosuando.

Hans föräldrar i sin tur var Henrik Larsson Holma 1747-1802 och hans hustru Anna Tomasdotter Spett (1752-1818). Här hittar vi ju Spettfamiljen som också är släkt på farmors mammas sida och Annas farmor är även pappas äldsta mtDNA ana -dvs släkt även på farmors mors sida.

Henrik Larsson Holma var son till Lars Larsson Kemi (1715-?) och Malin Filipsdotter Lautakoski. (1721-?). Jag tror att jag rett ut dessa någon annanstans i släktträdet.

När jag kollar på släktträdet visar det sig att Maria var kusin med sin man Olof. De var barn till bröderna Henrik och Lars Henriksson Kemi.

Anna Tomasdotter Spett var dotter till Tomas Andersson Spett (1724-1786) och Britta Jonasdotter Björn (1721-1781) ... och Tomas var son till Agneta Tomasdotter Mangi ... som sagt, vår äldsta mtDNA ana U5b1b1a ... Saami motif. Här är det alltså ganska mycket av sameursprung.

Brita Jonasdotter Björn var dotter till Jonas Hansson Björn som tycks ha varit arbetare (uppsättare) i Tornefors och bördig från Nedertorneå och hans hustru Maria.

Om man då spårar bakåt åt Maria Johannas mors sida så hamnar man åter på en annan lite rolig släktgren. Mamma hette Anna Stina Henriksdotter Lainio (1791-1869). (Han dräng från Lovikka hon piga från Jukkasjärvi kyrkby).

Anna Stina var dotter till Hendrik Hansson Lainio (1753-1830) och Margret Stjernström (1756-1839). Hendrik var kateket - dvs han var en typ av korttidsutbildad person som helst skulle vandra runt och sprida den kristna läran i lappmarken (och förmodligen lära folk att läsa katekesen). Ofta var det samer som utbildades till kateketer, men när jag studerade Lappskolan i Gällivare var det klart och tydligt att även "svenskar" eller "finnar" kunde bli kateketer. Nu har jag inte kollat om han gått i just den Lappskolan, men kanske borde jag göra det?

Margret var dotter till Hans Stjärnström (1723-1799) som kom från Linde till Svappavara. Han var bruksbokhållare där, och blev kyrkvärd och kronolänsman i Jukkasjärvi. Allt tyder på att han kom från Harvtorp i Ljusnarsbergs socken cirka 1750. När kopparverksamheten gick för dåligt flyttade han till Jukkasjärvi. Han var gift med en Stålnacke, nämligen Brita Abrahamsdotter Stålnacke (1733-1807).

Brita, dotter till Abraham Johansdotter Stålnacke och Margareta Olofsdotter Kyrö.

Och precis DÄR slutar jag att nysta bakåt även om det kan kanske vara möjligt att spåra åtminstone Kyrö tillbaka till 1400-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar